Motorový vozeň M152

Publikoval Miro Šurin 27/02/2015 3 Komentárov

Aby tu nebolo málo motorákov M152/810 zo stavebnice LPH chcem sa podeliť o skúsenosti zo stavby aj ja. Po dlhej dobe (viac ako 10 rokov) som sa znovu vrátil k železnici, medzitým som staval lietadla a tak mi stavebnica z pár dielmi nemohla predsa robiť problém. A aby som si to zkomplikoval motorák musel jazdiť. Pojazd som si postavil sám pretože sa k iným popisovaným na tejto stránke sa len tak ľahko nedostanem.

Pri stavbe pojazdu som sa nechal inšpirovať jedným z popisovaným na tejto stránke. Najprv som si pojazd nakreslil v počítači aby som dopredu vedel ako to bude vychádzať a či vôbec bude. Použil čo najviac súčiastok z domácich zásob okrem prevodov a náprav som mal doma všetko takže celá stavba je tomu prispôsobená. Základný rám pojazdu je vyrezaný z 1,5mm obojstrannej kuprexitovej dosky na plošné spoje. Tento materiál som použil preto, lebo sa dá ľahko rezať, brúsiť je vodivý, dá sa spájkovať a je aj dostatočne pevný. Ako jedinú jeho nevýhodu by som označil nízku hmotnosť oproti často používanej mosadzi. Dve hlavné bočnice rámu majú rozmery 77×8,5mm. Do ktorých som vložil dvojkolia z ozubením. Na čelách rámu sú prispájkované čelá, ktoré držia osku so šnekmi pre nápravy. Na jednej strane je oska dlhšia aby bolo možné nasadiť ozubené koliesko. Motor som usadil na tento rám s patričným ozubeným kolesom. Viem že pomer zubov na týchto dvoch ozubeniach nie je ideálny, ale pre použitý motor mi to jednoducho inak nevychádzalo.

 

Po odskúšaní a krátkom zabehnutí som prispájkoval k rámu bočnice a zberače prúdu z rozobratého relé. Pripojil som motor a pojazd už obiehal po okruhu za výrazného povzbudzovania dvojročného syna. Najprv trošku podskakoval ale po pár desiatkach metroch sa pekne rozjazdil.

Medzitým som zlepil boky stavebnice s čelami a prilepil strechu. Zatmelil a vybrúsil som lepené spoje. Na mieste horných reflektorov som vyvŕtal po dva otvory na osvetlenie. Na dvere som nalepil kľučky z leptu Detail a pripravil karosériu na striekanie. Začal som strechou na ktorú som nastriekal sivú Agamu RLM 02, čo bola chyba lebo je to zelenosivý odtieň. Ale aspoň som mal základ.  Na boky som nastriekal krémovú namiešanú od oka z Agamy N20 RLM 04 a Agamy 30 koža.

Páskou Tamiya som vymaskoval okolie okien a nanovo prestriekal strechu tentokrát som použil akrylovú Tamiyu XF-80 Royal light gray. Po zaschnutí a zamaskovaní strechy na boky prišla červená Tamiya XF-7. Pred tým som prilepil na spodok kryty motorov zo stavebnice. Na jednom som odvŕtal pôvodnú mriežku nasávania a nahradil ju krajším leptaným dielom.

Výsledok po odmaskovaní. Na niektorých miestach bolo treba opraviť podfúknute miesta štecom. Hlavne na dverách a čelách strechy, doplniť pruhy žltou Agamou 02 a natrieť rámčeky okien.

Medzi časom ako som striekal jednotlivé vrstvy farby som si pripravil osvetlenie. Z pásiku jednostrannej kuprexitovej dosky širokej 2,5mm som vyrobil hlavnú časť osvetlenia. Najprv som SMD LED diódy (tie najmenšie veľkosť púzdra 0603) prispájkoval na dosku zo strany spojov, ale prišiel som na to že takto by bolo komplikované prilepiť túto dosku na miesto a viesť od nej vodiče. Takže som to celé otočil, do dosky navŕtal otvory do ktorých som antiparalerne usadil LEDky. Takto som získal rovnú plochu vhodnú na prilepenie k upravenému výlisku svetiel zo stavebnice. Ten som upravil tak že som krajné časti odrezal neskôr samostatne prilepil do karosérie a potom aj vnútornú časť. Vzniknutú medzeru som vyplnil kúskom plastu, týmto som zabránil presvitaniu farieb do vedľajších. Celú dosku s LED doplnenú vodičmi som prilepil na takto upravené „svetlovody“ do karosérie. Je vhodné ešte celú zostavu natrieť čiernou farbou aby svetlo nepresvitalo tam kde to nie je žiadúce. Horný reflektor som vyriešil podobne, má dve LEDky na kuprexitovej doske.
Na fotografii dole je v hornej časti prvá verzia a na spodnej konečná verzia osvetlenia.

Na spodnú časť strechy som vyrobil dosku s rezistormi (v mojom prípade 1,6kΩ) kondenzátormi 3 x 150nF a pružnými zberačmi, ktoré  po spojení karosérie s pojazdom zabezpečujú prívod prúdu k osvetleniu.

Do karosérie som vlepil priečky ktoré sú za stojvedúcim. Z pôvodného rámu stavebnice som použil iba koncové časti so šachtou na spriahlo a vlepil na konce karosérie.

Pojazd som ešte doplnil závažím z olova aby sa zlepšili jazdné vlastnosti. Masky podvozkov som nalepil na pojazd rovnako ako krabice. Do vyvŕtaných otvorov prišli kotvičky z leptu, celé to natrel čiernou a kotvičky žltou.

Karosériu som vyzdobil dekálmi (obtiskmi) a leptanými tabuľkami. Do okien som vlepil štvorčeky 0,5×0,5mm vyrezané na plotry zo samolepiacej fólie ako imitáciu samolepiek s piktogramom (nevyhadzovať odpadky!). Čelné okná som vybavil roletkami z papiera a stieračmi z leptu, osadil nárazníky a hybaj ho z novým motorákom na koľajisko.

3 Komentárov

Provazník Pavol:
04/09/2018, 05:57:29 PM
Odpovedať

Je to super ,páči sa mi to,pokúsim sa o niečo podobné na M 131.Ďakujem za pavúka v hlave.

Jozef Remen:
27/01/2020, 03:50:49 PM
Odpovedať

Zdravím, aký priemer koliesok ste použil na pojazd motorového vozňa M152? Mám túto stavebničku rozrobenú a začínam riešiť pojazd vlastnoručne. Meral som pôvodné plastové a podla šubléry tam idú +- 7,5 mm. Bohužial nejak sa neviem dostať k obojstranne izolovaným tohto rozmeru. Neviete poradiť? Vďaka za info. Jozef Remeň

Miro Šurin:
28/01/2020, 07:10:33 PM
Odpovedať

Použil som 8,3mm dvojkolia. Ale iba preto lebo som ich mal doma. Skutočné kolesá máju priemer 840 mm, takže by boli potrebné 7 mm dvojkolia. Stavebnica ale dovoľuje použiť 7,7 mm dvojkolia.

Zanechať reakciu

Loading...
Loading...
Loading...