Dvojnápravový podvozok pre nákladné vagóny rady Y25 vznikol na prelome 60-tych a 70-tych rokov minulého storočia. A stal sa tak štandardom železničnej únie UIC. Rázvor náprav je 1800mm a nápravový tlak je 20 alebo 22,5t. Maximálna povolená rýchlosť zaťaženého podvozku je 100 alebo 120km/h. Konkrétne hodnoty určuje prevedenie ktoré doplňa označenie Y25 napríklad Y25 Css, Y25 Lssd a podobne.

Tento podvozok som sa pokúsil zmenšiť tak aby priponínal jeho 120krát väčšiu predlohu. Účelom nebolo vytvorenie dokonaleho modelu ale funkčného podvozku, ktorý by bolo možné použiť pri stavbe vagónov alebo na výmenu iných podvozkov napríklad vagónov Faccs, Uacs a podobne. Na ktorých sa po rekonštrukcii alebo generálnych opravách vymenili pôvodné typu 26.2-8.

Maska podvozku Y25

Masky podvozkov sa skladajú z troch vrstiev 0,3mm leptaného plechu, najjednoduchšie je použiť na zlepenie týchto vrstiev sekundové lepidlo. Kto si trúfa môže vrstvy zospájkovať. Ale treba dávať pozor aby spájka nezaliala detaily.

Ram podvozku Y25

Samotný rám podvozku je z jedneho dielu, ktorý treba naohýbať a v štyroch rohoch zospájkovať. Iba čas sa ukáže či je to dobrá koncepcia jednoduchej montáže a pevnosti rámu.

Spodok rámu podvozku Y25
Rám s naspájkovanými maskami

Na rám sa masky jednoducho prispájkujú. Pri použití dobrej kvapaliny a malého množstva spájky sa detaily nezalejú a pevnosť je potom zaručená. Je možné použiť aj sekundové lepidlo.

A pekne všetko skompletované aj s dvojkoliami 7,7mm. Treba použiť obojstranne izolované dvojkolia aby nedošlo k skratu napájania z koľají, rovnako treba dať pozor na to aby sa samotné kolesá nedotýkali mosadznej konštrukcie rámu miesta je tam na to dosť. Stavba ide relatívne rýchlo najviac času zaberie kompletovanie masiek a čakanie pokiaľ lepidlo dokonale vytvrdne.

Na fotografiách prototypu chýbaju brzdové zdrže (špalíky), pretože som pri konštrukcii akosi pozabudol na kolesá a nebolo ich možné bez dodatočnej úpravy osadiť. Nová verzia tento nedostatok odstráňuje a obsahuje aj o 0,5mm širší rám pre bezproblémové osadenie dvojkolí.