Poschodové jednotky z Görlitzu patrili ku koloritu našich tratí viac ako tri desaťročia. Mnohý ich majú v živej pamäti, tí neskôr narodený ich určite poznajú aspoň z fotografii. Notoricky známy je aj ich model BTTB o ktorého prestavbe bude pojednávať tento článok.

Hneď na úvod musím priznať že myšlienka na prestavbu vo mne skrsla po opakovanom čítaní pôvodného článku od VoVa. Keď som sa konečne odhodlal k stavbe zistil som, že leptaná sada od Hekttora nie je dostupná. Nezostalo nič iné len lept navrhnúť svojpomocne. Po jednom telefonáte a niekoľkých mailoch s Miroslavom z www.leptanemodely.sk bol o niekoľko týždňov leptík na svete a ja som sa mohol konečne pustiť do vysnívaného projektu.

1

Technická stránka prestavby je popísaná vo vynikajúcom článku pána Michala Valoška ktorý je voľne dostupný na adrese http://www.hekttor.biz/files/PatrovkyTT.pdf

Moja prestavba je vlastne akousi voľnou interpretáciou postupov a doporučení v horeuvedenom odkaze. Niektorých vecí som sa držal striktne, iných menej, kolegovia modelári posúdia výsledok sami.

Na mieste je otázka čo je potrebné k stavbe. V prvom rade je to samotný model poschodovej jednotky, ideálne aj s tzv. „vloženkou“ teda vloženými vagónmi. Leptanú sadu na prestavbu obsahujúcu výhľadové okno, madlá k dverám a dvojky, k dostaniu vo webshope www.leptanemodely.sk (na štvorvozovú jednotku si dokúpte k sade ešte po jednom aršíku madiel a dvojok). Sadu na skrátenie vzdialenosti medzi vagónmi PEHO 107, pre štvorvozovú jednotku budete potrebovať 3 sady. Ďalej kulisy krátkeho spriahla, spriahla samotné, dvojkolia 8,3 mm (ideálne obojstranne izolované), dosku Evergreenu hrúbky 1 mm a bežné modelárske náradie a chémiu.

Pustíme sa do stavby. Na začiatok je nutné celú jednotku rozobrať. Odbrúsime vetráky na čelných plochách strechy. Nasleduje odtránenie odkvapov nad dverami a oknami nakolko na našej predlohe sa nenachádzali.

2

Trocha tvrdším orieškom je úprava čelných partií súpravy. Ja som mal k dispozícii dve dvojvozové jednotky preto som si z oboch vybral skrine s troma oknami na čele. Je ďaleko jednoduchšie dve okná zatmeliť ako vyrezávať priečku a potom ju pracne dorábať. Na skrini s výhladovým oknom je nutné zaslepiť  krajné (menšie) okná. Koncové svetlá som na jednom konci zatmelil a nechal len krytky (t.j. sú v polohe zakryté, aj keď kryt by mal byť  v tomto prípade v krajnej polohe, čo je kompromis nakoľko nie je) a na druhej nechal bezo zmien-táto strana bude koncová na hotovom modeli. Neodbrusoval som držiaky koncových tabuliek ani koncovku hadice vykurovania aj keď som to pôvodne plánoval.

3

Na rade je doplnenie výrezov na dolnom okraji čelného vagóna pomocou obdĺžnikových hranolov z Evergreenovej dosky. Lepiť sa môžu bežnými modelárskymi lepidlami na plasty v mojom prípade Humbrol Liquid Poly. Hranoly je nutné samozrejme zatmeliť a následne vybrúsiť do oblého tvaru na rohoch.

4

5

Na chvíľku preskočíme k pojazdu. Prestavba pomocou sady Peho je veľmi jednoduchá, stačí odbrúsiť výčnelky na spojovacích článkoch a vlepiť plastové diely podľa návodu. Na predných dvojosých podvozkoch som rozobral pôvodnú osku a nahradil ju skrutkou a maticou príslušného rozmeru. Robil som to z dôvodu odstránenia vloženého otočného dielu s nárazníkmi. Z neho som vyrezal strednú časť a vlepil ju do šachty otočnej osy podvozku. Charakter úpravy je patrný z fotografii.

6

9

10

11

Na upravené čelné články je potrebné doplniť nárazníky, v mojom prípade poslúžili nárazníky získané kanibalizáciou starého „hytláku“ Ds/Daa-k od LPH. Podložky pod nárazníkmi pochádzajú zo sady nárazníkov od SDV. Nasledoval prestrek surfacerom, oprava nedotmelených miest a vyvŕtanie otvorov pre madlá na dverách.

12

Zospájkoval som výhľadové okno a prilepil som ho na skriňu. Prebytky sekundového lepidla okolo okna som po zaschnutí dobrúsil jemným brúsnym papierom.

13

Nasledoval finálny prestrek všetkých článkov skrine striekacím tmelom.

14

Ako prvú vrstvu farby som nastriekal zelenú syntetickú Revell SM 363 v dvoch vrstvách.

15

Nasledovalo maskovanie nástupných schodíkov a nárazníkov, tie som nastriekal tmavošedou namiešanou  „od oka“.

16

17

Na záver bola nastriekaná strecha, na ňu bola použitá šedá Revell SM 374.

18

Vymaskoval som lucerny na koncovom článku.

19

A natrel ručne štetcom.

20

Fixácia laku sidoluxom je v mojom prípade štandardný postup povrchovej úpravy pred nanesením dekálov. Tu by bolo na mieste vložiť viac fotiek dokumentujúcich postup prác bohužial ako sa vraví-nevydalo. Dôvod je prozaický a to obtiskový aršík samotný. Podarilo sa mi kúpiť v istom Brnenskom TTčkovom webshope aršík od Hekttora zhotovený podľa muzeálnej Bp 930. Dosť dlho im tam stál, asi čakal na mňa. Po obdržaní zásielky a bližšom prezretí ma skoro trafil šlak-celá pravá strana aršíku bola potiahnutá hranou niečoho veľmi ostrého. Papier bol síce celistvý ale vrstva laku s farbou preťatá. V praxi to znamenalo že som skoro každý druhý obtisk musel na stene vagóna skladať z dvoch častí. Inak musím samotný obtiskový aršík pochváliť je spracovaný naozaj pekne a vrstva laku je veľmi jemná. Bohužial sú hlavne nápisy ČSD s ozdobnými fúzami dosť veľké a aj napriek prestreku matným lakom trocha striebria. Na fotografii teda môžeme vidieť model už kompletne polepený, aj s ozdobnými dvojkami z leptu a strieborno natretými kľučkami na dverách. Na streche som vymaskoval pásy ktoré budú po patinovaní hrdzavou revellkou „menej hrdzavé“. Malo by ich byť viac, tenších a hustejšie naukladaných bohužial večerná únava po pracovnom dni a absencia tenšej maskovacej pásky urobili svoje. Po patine strechy nasledoval finálny prestrek matným lakom.

21

Medzitým som natrel krémovo-šedou farbou aj prechodové mechy. Po zaschnutí dostali wash čiernou olejovou farbou.

22

Výhľadové okná, okná na čelách a koncové lampy som „zasklil“ prípravkom Micro Kristal Klear od Microscale Industries. Ten som kúpil v Utrechte počas môjho marcového výletu na vláčikársku výstavy OnTraxs 2013. Kto má možnosť tomu vrele jej budúcoročnú návštevu odporúčam,môžete tam vidieť top európske modely. Mne to stálo aj za cenu 23 hodín strávených vo vlaku (naspäť som už radšej letel :) ).

23

Po zložení podvozku a skrine súpravy nasledovalo dolepenie madiel, farbených samozrejme zvlášť. Kulisu spriahla som inštaloval len na jeden koniec, koľajisko zatial nevlastním takže na vyskúšanie to bohate stačí. Ešte pridám jeden postreh: pri skladaní sa mi podarilo trocha poškodiť obtisky na dvoch miestach, takže opatrne a netlačiť prstom tam kde je obtisk. Vymaskoval som to hrdzavou olejovkou v „rámci prevádzkového poškodenia“.

24

Na záver prikladám snímky hotového modelu a dúfam že Vás môj prvý článok na tomto webe inšpiruje k podobnej prestavbe.

25

26

27

28

29

30

Jozef Andel