V ponuke firmy Zeuke sa objavil už v roku 1969. Od tej doby najazdili veľké množstvo kilometrov po našich koľajiskách a ich „modelovosť“ je už v dnešnej dobe dávno prekonaná.
Predloha sa dostala na naše územie v časoch druhej svetovej vojny z Nemecka. A po vojne sa zrejme vyrábali istý čas vo vagónke Ringhoffer Kopřivnice. Jazdili pod označením ČSD ako rada Ra/Rah (UIC Uah/Zae). Znalejší problematiky nech mi prosím vnesú do tohoto poriadok ak píšem bludy.
Ale vrátim sa k modelu. Pôvodne som chcel len nahradiť pôvodné plastové lavičky a rebrík novými leptanými až nakoniec z toho vznikla celkom rozsiahla sada. Celý pôvodný vagón treba rozobrať. Oddeliť, lavičky, podvozky, brzdársku plošinu. Po rozlepení čiel kotla sa dostaneme k samotným prestavkom ktoré držia kotol a podvozky. Z nich žiletkovou pílkou opatrne oddelíme plastové tabuľe a rez vybrúsime. Rovnako odrežeme nárazníky ktoré neskôr prilepíme späť, prípadne použijeme iné napríklad sústružené. Pôvodnú šachtu spriahadla na pružinku môžeme odfrézovať a osadiť novú kinematiku.
Z čiel kotla treba odstrániť plastové plechy. Na jeden koniec vagónu sekundovým lepidlom prilepíme skompletovaný čelník a plech z leptu.
Na druhý koniec vagónu skompletizujeme čelník so zábradlím a ovládaním ručnej brzdy. To je zložené z dvoch častí ktoré spojíme pomocou drôtiku alebo kúsku leptu.
Samotnú brzdársku plošinu zostavíme z krycieho plechu, konštrukcie a drevenej podlahy ktorú je možné nahradiť skutočným drevom napríklad z balzy.
Tieto dve zostavy následne prilepíme k druhému plastovému predstavku. Fotografia vpravo je nasucho bez lepidla zostavený kotol a predstavok.
Vypúšťaciu armatúru zostavíme postupným navliekaním a spájkovaním alebo lepením jednotlivých drobných dielov na diel tvaru E. Odstrihneme prečnievajúce konce na vonkajšej strane a celok patrične prebrúsime. Na strane vnútornej si necháme krajné a pomôžu nám pri osadení do pripravených vyvŕtaných dierok na čele kotla, kde sme pred tým zatmelili dieru po pôvodnej plastovej armatúre.
Po predošlom zatmelení pôvodných dier po lavičkách a prebrúsení valca kotla navŕtame pomocou šablóny nové otvory pre lavičky. Teraz môžeme všetko zalepiť na kotol. Prestavky a čelá, do vnútra treba vlepiť závažie. Teraz môžeme osadiť lavičky. Každú lavičku zostavíme z dvoch dielov. Samotná lavička a zábradlie. Osadíme na kotol do dierok.
Na spodok kotla patrí brzdové príslušenstvo. Vzdušník som spravil z trubky a doplnil páskami. Rovnako vyrobíme vzduchový valec (na fotografiách chýba). Na trubku alebo drôt priemeru 1mm prispájkujeme držiaky a na koniec príruby čo bude predstavovať vypúšťaciu armatúru z kotla.
Zostavíme tabule na bok vozňa z držiakov a tabúľ. Pripevníme ich do vyvŕtaných otvorov na vagón. Pod brzdársku plošinu nalepíme zostavené schodíky a z každej strany madlo do vyvŕtaných otvorov.
Podvozky odporúčam vymeniť za modelovejšie typu 26-2 napríklad od Hekttora. Pôvodné predstavujú typ používaný v Nemecku u nás málo používaný.
Pomocou rozširujúceho leptu je možné postaviť aj verziu s brzdárskou búdkou. Stavebnica umožňuje postaviť búdku aj otvorenými dverami. Pri tejto verzii je potrebné iba odstrániť kľuku brzdy a rozdeliť zábradlie na dve časti aby medzi ne vošla búdka. Na fotografii je búdka iba priložená pretože som staval vagón iba s plošinou.
Budem veľmi rád ak v komentároch pod článkom napíšete Vaše návrhy a nápady na vylepšenie tohoto leptu, čo Vám na ňom chýba a mohlo by sa v budúcich verziách doplniť v súčasnosti sa už leptá nová verzia ktorá odstraňuje drobné konštrukčné chyby prototypov. A hlavne by som chcel pripraviť aj dekály (obtisky) ale nemám dobré fotografie podľa ktorých by som ich spravil tak ak by niekto z Vás vedel o niekoľkých fotkách tak Vás o ne poprosím. Samostatné lepty je možné zakúpiť v e-shope www.leptanemodely.sk ako položky Detaily pre 4 osý cisternový vagón BTTB (TT) a Brzdárska búdka (TT)
Zanechať komentár